Ustaz penceramah bagi ini mengupas satu hadis berkenaan amalan kebaikan dan kejahatan di sisi Allah. Cukup jelas dan bermanfaat.
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim rahimahumallah dalam
kitabnya “Al-Jaami’ Ash-Shahiih”:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فِيمَا يَرْوِي عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ: قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الحَسَنَاتِ
وَالسَّيِّئَاتِ ثُمَّ بَيَّنَ ذَلِكَ، فَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ
يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً، فَإِنْ هُوَ
هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ إِلَى
سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ إِلَى أَضْعَافٍ كَثِيرَةٍ، وَمَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ
فَلَمْ يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً، فَإِنْ
هُوَ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ سَيِّئَةً وَاحِدَةً»
Dari Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhuma,
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang beliau riwayatkan
dari rabbnya (hadis qudsi) azza wa jalla berfirman, yang
beliau sabdakan: "Allah menulis kebaikan dan kejahatan," selanjutnya
beliau jelaskan: "Siapa yang berniat kebaikan lantas tidak jadi ia
amalkan, Allah mencatat satu kebaikan di sisi-Nya secara sempurna, dan jika ia
berniat lantas ia amalkan, Allah mencatatnya sepuluh kebaikan, bahkan hingga
dilipat-gandakan tujuh ratus kali, bahkan lipat-ganda yang tidak terbatas,
sebaliknya barangsiapa yang berniat melakukan kejahatan kemudian tidak jadi ia
amalkan, Allah menulis satu kebaikan disisi-Nya secara sempurna, dan jika ia
berniat kejahatan dan jadi ia lakukan, Allah menulisnya sebagai satu kejahatan
saja."
Daripada Hadis ini 3 perkara utama yang saya perolehi ialah:
- 1. Kita wajib percaya kebaikan dan kejahatan itu adalah ketentuan Allah sebagaimana adanya syurga dan neraka. Allah lebih sukakan kebaikan berbanding kejahatan justeru itu Nabi Muhammad dan Al- Quran menyeru manusia kepada kebaikan.
- 2. Rahmat Allah itu teramat luas terutamanya kepada ummat Nabi Muhammad sehinggakan walaupun hanya dengan niat atau gerak hati untuk lakukan kebaikan terus diberi satu kebaikan walaupun tidak dapat laksanakan kebaikan tersebut apatah lagi jika kita lakukan terus diberi ganjaran 10 kali ganda hinga 700 kali. Sebaliknya jika terniat ingin lakukan kejahatan dan tidak lakukan kejahatan diberikan satu ganjaran kebaikan.
- 3. Apa yang kita faham disini timbangan amal akan sentiasa menyebelahi kebaikan. Isu Allah itu zalim tidak pernah wujud. Betapa kasih dan sayangnya Allah kepada kita. Walaubagaimanapun semuanya bergantung kepada rahmat Allah. Syurga dan neraka juga bergantung kepada rahmat Allah bukan semata-mata kerana amalan kita. Marilah sama-sama kita berdoa dan berusaha beramal untuk mencari rahmat dan keredhaan Allah.
No comments:
Post a Comment